Zemřel kameraman Vláčilových filmů Údolí včel, Adelheid či Dým bramborové nati, ale také Vorlíčkovy nezapomenutelné pohádky Jak se budí princezny. Mistr kameramanského řemesla navždy opustil český film ve věku 77 let o víkendu.

Detail fotografie

František Uldrich patřil k předním kameramanům českého (i československého) filmu. Studoval vysoké technické učení a v letech 1956-1963 pak pražskou FAMU. V jeho tvorbě se civilismus s neorealistickými vlivy snoubil s poetismem a dynamickou vnitřní silou filmového básnictví, obvykle bývá řazen ke čtvrté generaci české kameramanské školy. Za svou dlouhou tvůrčí dráhu natočil na padesátku filmů a spolupracoval s nejznámějšími českými režiséry. Vedle těch již výše zmíněných snímků Františka Vláčila se podílel i na jeho posledním důležitém filmu Stín kapradiny, vliv měl i na vizuální tvář režisérova opus magnum Marketa Lazarová. S Václavem Vorlíčkem mimo jiné natočil parodické tituly Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky nebo Což takhle dát si špenát, pro televizi potom populárního Křečka v noční košili. Spolupracoval také s Evaldem Schormem, jenž mu dal jeho první celovečerní příležitost coby hlavnímu kameramanovi v Návratu ztraceného syna, nebo s Jiřím Menzelem na filmu Zločin v šantánu. Občas si zkusil i vystoupení před kamerou, například v Sedmikráskách Věry Chytilové.

V roce 2009 dostal nejvyšší uznání svých kolegů a kamarádů z branže, když mu porota Asociace českých kameramanů udělila cenu za celoživotní dílo. Mnohé z jeho nejpůsobivějších filmových obrazů vznikly právě v našich ateliérech. Barrandov Studio proto nikdy nezapomene.