Ve věku 95 let zemřel režisér a scenárista Jiří Krejčík, autor filmů Vyšší princip nebo Božská Ema.

Detail fotografie

Jiří Krejčík se narodil v roce 1918 a po maturitě se věnoval studiu techniky. S barrandovskými ateliéry ho pojí už to, že zde během druhé světové války pracoval jako statista. Později se pustil do tvorby krátkometrážních, dokumentárních a reklamních snímků a následně se etabloval jako významný režisér.

Jeho prvním celovečerním snímkem se stala adaptace povídek Jana Nerudy Týden v tichém domě (1947), následovalo drásavé, znepokojující drama Svědomí (1948), otevírající otázku lidské morálky, a reflexe osídlování českého pohraničí po druhé světové válce s názvem Ves v pohraničí (1948). V 50. letech se pak věnoval tendenčním snímkům.

Těžiště jeho originální a autorské tvorby, která se stala velkým přínosem pro českou kinematografii, leží nepochybně v 60. letech. V té době Jiří Krejčík natočil sugestivní Vyšší princip (1960), díky němuž objevil pro českou kinematografii herečku Janu Brejchovou, dále satirickou komedii Svatba jako řemen (1967) či adaptaci irské divadelní hry Bedtime Story pod názvem Pension pro svobodné pány (1967). V roce 1979 na sebe znovu upozornil úspěšným životopisným filmem o pěvkyni Emě Destinnové s názvem Božská Ema. Poté se věnoval především televizní tvorbě.

Jiří Krejčík se v některých českých filmech objevil i jako herec. Mohli jsme ho zahlédnout například v Menzelových Slavnostech sněženek (1983) či v Hřebejkových Pelíšcích (1999).

Česká kinematografie vděčí Jiřímu Krejčíkovi za mnohé, a protože její historie kráčí již více než osmdesát let i branami našich ateliérů, společnost Barrandov Studio vyjadřuje rodině pana režiséra hlubokou soustrast.